Fangor. Poza obraz
Oddział Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
Pałac Opatów
7.10.2022 – 5.02.2023
Projekt aranżacji: Biuro Kreacja – Dorota Terlecka, Krzysztof Wieruszewski
Opracowanie graficzne: Anita Wasik
Gdy zostałyśmy zaproszone do współpracy przez dyrekcję Muzeum, nie mogłyśmy nie kryć swojej ekscytacji. Wystawa z okazji 100-lecia urodzin Wojciecha Fangora jest marzeniem projektowym, ale okazała się też dla nas nie lada wyzwaniem pod wieloma względami, a były nimi m.in: bardzo duża liczba prac, ich olbrzymi rozstrzał stylistyczny, trudna przestrzeń Pałacu Opatów, niski budżet, ale przede wszystkim wielkość nazwiska wybitnego artysty, który w swojej długiej karierze niejednokrotnie eksperymentował z przestrzenią.
Do dyspozycji miałysmy przestrzeń całego Pałacu, jednak, by sensownie ułożyć prace, patrząc na ich relacje między sobą musiałyśmy nakłonić kuratora do znacznego okrojenia ich pierwotnej liczby. W rezultacie wystawa zawiera ponad 100 obrazów, do tego dochodzi ponad 90 rysunków oraz plakaty i rzeźby.
Po wnikliwej analizie architektury i wystawianych prac postanowiłyśmy wykorzystać potencjał jaki drzemie w płytkich łukowatych niszach pojawiających się w licznych salach Pałacu Opatów. Ich zaokrąglenia wspaniale współgrały z pracami Fangora. Zaproponowałyśmy by nisze, dotąd w wystawach pomijane, bądź zasłaniane, zostały wykorzystane jako nośnik archiwalnych fotografii oraz cytatów, które będą oprowadzać widza po wystawie. Ich kształt został dodatkowo podkreślony przez kolorowe światła, dające wspaniały efekt gradientu, intensywniejszego przy krawędziach niszy i jaśniejszego w środku.
Łuki i kolorowe gradienty stały się naszym lejtmotywem. Zaokrąglone zostały wolnostojące ścianki ekspozycyjne, ścianka wejściowa – witacz, czy gabloty. Również litera tytułowa dobrana do identyfikacji wystawy i cytatów – SUD – to krój pisma, którego litera “O” oparta jest na kole, za to pozostałe glify mają bardzo dynamiczne różnice w szerokościach.
Przy tej wystawie kolor gra olbrzymią rolę. Niekiedy występuje jedynie w postaci dyskretnych gradientów, niekiedy duża tafla spływającego ze ściany koloru podkreśla konkretne dzieło, by jeszcze innym razem zadziałać totalnie jak w granatowej sali poświęconej tematyce kosmicznej.
Bardzo nam zależało by na początku i na końcu wystawy stworzyć miejsca, które byłyby mocnym akcentem i które mogłyby spełnić potrzeby współczesnego widza na fotograficzną pamiątkę w wystawy, krótko mówiąc miały być “instagramowe”. Mocne, typograficzne kompozycje z dodatkowymi efektami przestrzennymi patrząc na ich popularność w social mediach spełniły to założenie.
“Za przemyślaną i zaskakującą podróż po twórczości Wojciecha Fangora” Onet przyznał Panu nagrodę – O! Lśnienie 2023 w kategorii SZTUKI WIZUALNE, a Gazeta Wyborcza Trójmiasto nominację do kulturalnego Sztormu